Sammanfattning Ta bättre bilder 1(5) Sensus

Skarpa bilder

Tips för skarpare bilder

Ny gruppkurs för Sensus. Ta bättre bilder är den praktiska kursen där det kommer att bli en hel del övningar varvat med teori. Bildkompositionstips (regler låter så hårt) kommer att vara en stor del av kursen. Kul med blandning av elever från Systemkamera nybörjare tillsammans med nya elever som inte gått några fotokurser alls tidigare.

Först som vanligt de praktiska detaljerna. Något som hör till men som även hjälper mig som lärare att få ett hum om vilka eleverna är.

Vi började med en enkel övning. Ett antal bilder visades upp och eleverna fick välja sina favoriter och sina ”nej tack”. En del val kände jag igen från tidigare kurser men som vanligt var det även en hel del nya insikter. Det som den ena tycker är en bra bild kan en annan tycka är en bild som bör slängas. För den som inte visar upp sina bilder är det inget problem. För den som vill visa upp sina bilder, eller till och med göra uppdrag krävs att man vet vad kunden gillar. En ordentlig undersökning är viktig om andra skall se/bedöma/köpa bilder.

Skarpa bilder var blocket där vi gick igenom vad som krävs för skarpa bilder. Kortfattat kan man säga ljus och pengar. Så mer ljus ger bättre slutartider (tiden som kameran är öppen för att samla in ljus). För lite ljus kan ge suddiga bilder då du inte kan hålla kameran still. Vi testade detta i ett mörkt kök. Lösningen är stativ vid för dåligt ljus. Om motivet är still. Rör sig motivet är det bara mer ljus, eller fuskljus i form av ISO som är lösningen. Med pengar kan man köpa skarpare objektiv och objektiv som är mer ljuskänsliga. För pengar kan man även skaffa ett makroobjektiv som är bra för den som vill ta bra närbilder. En hel del del sitter givetvis i användarens kunskaper (det är därför man gå fotokurser). Att använda mittenpunkten, rätt fokusmetod (stillastående motiv eller rörliga) och att skärpa bilden i kameran via rätt inställning.

Är det dåligt ljus behövs som sagt stativ. Golvstativ eller bordsstativ. Tänk på vikten ett stativ klarar av. Annars är kameran snart i backen. Jag är svag för ett bordsstativ i väskan. Annars kan man hitta något ute som är slätt ute som man kan använda. Om man använder kamerans självutlösare så tar kameran själv bilden efter några sekunder. En fjärrkontroll för max 200 kronor är också en trevlig pryl. Allt gå ut på att man inte skall hålla i kameran och på så sätt inte kunna hålla den still. Fungerar som tidigare nämnt med stillastående motiv. Rörliga motiv kommer vi till längre fram.

Praktiska tips. Håll bakgrunden ren. Tänk på färgerna så det inte skär sig mot motivets. Stå så stabilt som möjligt. Benen med en fot framför den andra, in med armarna och låt kameran luta i handen. Då blir du stabilare och det blir bättre bilder.

Vi kommer att byta ut en kväll mot en helgtid. Vilken bestämmer vi längre fram tillsammans.

Bildspelet så långt vi hann (tog bort den på bilen som jag visade sist) se du här.

Följ oss på Facebook via denna länk