Sammanfattning Ta bättre bilder 4(5) Sensus

Porträtt, vatten och en massa fototips

Sista tillfället inomhus. Förhoppningsvis. Om vädret är med oss kommer vi att träffas utomhus redan nu till helgen (några till nästa helg) för att praktiskt öva utomhus. Vi träffas på vanliga stället för att sedan ta oss till ny plats (Stadsparken/Slottet lutar det åt).

Men först sammanfattningen från kväll 4. Har haft mycket att göra i veckan så det blir en lite kortare variant denna gång.

Porträtt

Vi fortsatte med porträttfotografering och ljus utomhus och inomhus. Något som vi skall träna vidare på under sista gången. Bäst ljus är i skuggan eller från sidan. Sämst är när personen stå mitt mot solen. Att den fotograferade har solen i ryggen fungerar om du vill ha silhuettbilder, eller har en blixt att ljusa upp personen med. Inomhus använder man främst fönsterljus och reflektor. Mer blixt utomhus (om det inte är mulet väder). Extern blixt ger snyggare blixtbilder. Under kvällen sänkte vi styrkan på den inbyggda blixten och då blev bilderna mindre blixtkrig samt varmare i färgen. Många var nöjda med sina nya inställningar.

Att använda vinklar är bra. 45 grader är bäst vid porträtt. Ännu mer uppifrån ger bilder som signalerar förtryckta personer. Ta man bilder rakt fram blir de tråkiga. En låg vinkel ger en starkare person. Era bilder under kvällen visade verkligen detta. Tänk på att fylla bilden med porträttet. Många få med för mycket runt omkring.

Att fotografera i smyg är inget skamligt. Det är för att få naturliga bilder i en liten lägre vinkel. Perfekt på marknader eller i folkmassor/gatufoto. Stäng av ljud, AF ljuset och använd mycket vidvinkel. Många bilder kommer att få kastas men det kan bli några bra guldkorn.

Vatten

Vatten var nästa ämne. Jag få erkänna att vatten från dusch eller vattenkran under kvällen inte blev jättebra. Men lösningen ute är att sätta kameran på S/Tv och skruva fram en snabb tid för att frysa droppen/vattnet eller en lång tid (flera sekunder) för att smeta ut vattnet. Då krävs oftast ett ND filter som hindrar ljus att komma in i kameran så att bilderna blir för vita.

Gruppbilder

Gruppbilder skall vi tala mer om gång 5. Ha kameran redo, låt inte gruppen vänta. Ta både med och utan blixt. Använd pyramiden eller diagonalen. Tänk på F-talet för att få med hela gruppen, runt F10-12

Rörelse

Rörelse. S/Tv är svaret. Höj ISO om inte tiden räcker till för att frysa rörelsen. För stillastående motiv eller där man vill ha en smetande bild, som vid vatten, är det bättre med stativ. fota i riktning mot/från motivet, ej längst med.

Det är allt för denna kväll. Syns om några dagar igen.

 

Se bildspelet från kväll 4 här