Sammanfattning Systemkamera grund lektion 5

Fotokurs Sensus Kalmar
Fotokurs Sensus Kalmar
Fotokurser på Sensus Kalmar

Dags att knyta ihop fotokursen i Systemkamera

Allt roligt har ett slut och så även nybörjarkursen i Systemkamera. Nybörjarkursen är lite speciell för det är oftast första gången man få träffar elever som ev fortsätter även i framtiden. Har kontakt med en hel del elever som gått fotokurser för flera år sedan. Elever som varit med på sport, bröllop och andra uppdrag för att se och utvecklas.

Sista kvällen var det dags att knyta ihop säcken. Vi började med objektiv och allt runt dessa. Att de tre tillverkarna Tamron, Tokina och Sigma gör objektiv till bra pris och kvalit´ var det första vi gick igenom. Kvalit´tskontrollen är dock inte lika bra som hos originaltillverkarna så man kan ha otur att få ett lite sämre exemplar. Tänk på det även när ni köper begagnade objektiv, kontrollera det på plats. Inte minst för att se att skärpan sitter där den ska. Att köpa begagnade objektiv är oftast bra, bara du träffar säljaren på plats. Tänk på att det blir jobbigt att ha med många motiv när du fotografera. Att ha ett sk superzoom med exempelvis 18-200 mm gör att du har allt i samma objektiv. Låga mm innebär mycket vidvinkel, dvs du få med mycket i bredden. Så fler mm desto mer zoom. Du kommer närmre motivet men vinkeln blir mindre.

Filter. UV filter är ett rent skyddsfilter. Ett poolfilter är bra för att få mustiga färger och mindre med reflexer. Titta på objektivet så du få ett filter med samma mm som ditt objektiv. Och när du köper filter köper du ett bra märke som exempelvis Hoya eller Kenko så du inte få suddigare bilder för att glaset i filtret är för kasst. Undvik Alibaba!

Vi fortsatte med bildspelet om skärpa. Det finns olika anledningar till varför en bild är suddig. Det kan vara suddigt för att du inte kan hålla kameran still medan bilden tas. Det kan även vara att du håller kameran still men att motivet rör sig snabbare än vad kameran hinner med. En bra slutartid är lösningen. Tillför mer ljus eller höj ISO och boosta ljuset som finns tillgängligt. Det är i S läget (Tv) som du ställer in slutartiden. Om inte ljuset räcker till blir bilden mörk. Höj ISO. Är det stillastående motiv så kan du ha en lång slutartid men då gäller stativ. Är det suddigt bakom motivet du vill ha är det A (Av) som gäller och skriva in ett lågt F-tal. Endast systemkameran kan ge suddig bakgrund bakom motivet. Har objektivet fått en stöt kan den sätta fokus fel. Du siktar på något men kameran väljer något helt annat, längre fram eller bak. Givetvis kör du med mittpunkten för att kunna komponera om eller följa motivet vid rörliga motiv.

Till sist en sammanfattning av allt. Det är mycket info. Det är mycket teknik. Gröna läget stoppar dig som fotograf. P är ett bra läge som tar hand om svåra F-tal och Slutartid med automatik men öppnar upp för allt annat. Med kameran inställt med mittpunkt, bättre bildstil i kameran, rätt färger, rätt ljus med ISO och histogram/exponeringskompensation kommer ni långt. Glöm inte att ändra AF efter rörligt eller stillastående. Använd självutlösaren för att slippa skakningar i kameran.

Puhh. Det var mycket. Ge inte upp. Låt det sjunka ner. Låt det ta sin tid. Ni är redan mycket bättre och jag gillar er vetgirighet. Hoppas vi hörs!

Bildspel 1

Bildspel 2 om skärpan