Sammanfattning Systemkamera grund lektion 3 och 4

Fotokurs RAW

Fotokurs RAW

Bra och nyttiga inställningar på löpande band

Gruppkursen för Sensus för nybörjare i Systemkamera har haft två lektioner på tre dagar. Först måndagen som vanligt och därefter jobbade vi ifatt ”snömåndagen” med ett kvällspass under onsdagen. Mycket information på kort tid. Har försökt få med det viktigast.

Histogram

En kurva över ljuset i bilden. I vissa kameror se man ett histogram medan andra har för varje enskild färg. Viktigt är att kurvan inte slår i kanterna, 100 % svart längst bort till vänster och 100 % vitt längst bort till höger. Undvik kanterna alltså då det är svårt att fixa i efterhand i datorn, särskilt om det är en jpg bild. En perfekt ljussatt bild har en kurva från nedre hörn till nästa nedre hörn men inte på kanterna. Fattas det för mycket på kurvan så bör man justera kameran och ta en ny bild. Bilder på exempelvis kvällen har mycket kurva åt vänster (svarta) men inte så mycket åt höger (vita). Det som är mellan kanterna är någon annan färg än 100 % vitt och 100 % svart.

Exponeringskompensation

Krångligt ord. Hänger ihop med Histogram. Vita/ljusa motiv lurar kameran att underexponera och bilderna blir mörkare. Svarta/mörka motiv lurar kameran att ljusa upp bilden och de blir grådaskiga. Ljusa upp en mörk bild med + och mörka ner en för ljus bild med -. Snö blir ofta grå på bild så lussa på med ca +1. Svarta föremål blir gråa så testa med -1 för att få tillbaka svärtan.  Plus flyttar histogram till höger medan minus flyttar histogram till vänster.

ISO

När ljuset inte räcker till för slutartiden man vill ha behöver man höga ISO. ISO boostar ljuset som finns på konstgjord väg. Bättre att höja ISO om motivet är långt borta och blixt inte räcker till eller få användas. Moderna kameror ge mindre brus än äldre. AutoISO är en bra inställning men tänk på att i vissa situationer behöver man höja manuellt. Brus syns mest om man förstorar upp en bild.

Vitbalans

Vi lämnar ljuset  och gå över till färgerna. Här fungerar AUTO på vitbalansen (WB) bra. Vill man ha exakta men lite kallare färger så kör man med ett vitt papper och talar om för kameran vad som skall vara vitt i den miljö ni befinner er i. Utomhus fungerar Auto eller Sol bäst.

Bildinställning/kvalit´

Ibland är det bra att ställa in ett lägre antal megapixlar. Få man beskära mycket eller skriver ut mycket är högsta värdet bra. Kör mitten annars. Däremot kvalit´ skall man alltid ha på kamerans bästa så slängs färre färger i kameran. JPG är standard men RAW ger en högre kvalit´. RAW formatet heter olika på olika kameror. Nikon = NEF, Canon = CR2 och Sony = ARW. RAW kräver bildredigering där man ställer in allt som man vill och sedan exporterar som en jpg så andra kan se bilden.

Vi gå vidare till onsdagen (lektion 4)

Bildstilar

Fickkameran ställer in skärpa, färger och kontrast bra direkt i kameran. Så gör inte Systemkameran. Som standard. Det fixade vi genom att gå in och höja dessa tre värden. Snyggare bilder direkt i kameran och man slipper bildbearbeta allt och mycket. En inställning som få ändrar tillbaka. Tänk på att bildstilar fungerar endast i bokstavslägerna PASM (eller motsvarande på Canon). Ej på Auto eller motivprogram.

Skärpan

Här gjorde vi mycket. Vi tog bor automatisk autofokus och satt mittenpunkten. Då kan man fokusera på något, hålla kvar knappen halvvägs och komponerar om. Allt hamnar inte i mitten. Med mittpunkten få du skärpan där du vill. Kameran har även två lägen för om motivet är stilla eller rör sig. Välj mellan dessa. Att ha den på Autoläget gör kameran slöare och felprocenten ökar. Vid inställningen för rörliga motiv kommer det inget ”pip” utan du följer motivet med punkten i mitten tills du trycker av. Manuell fokus är bra få man kopplar bort motorn och skruvar fram skärpan manuellt. Lita på dina egna ögon. Manuell fokus är bra vid närbilder, nattbilder, regn/dis eller djur i bur där kameran har svårt att sätta skärpan på rätt sak.

Multibild, självutlösare och fjärrkontroll

Inte enbart för bilder med dig utan också för att man inte skall röra kameran och få skakningar.

Blixt

Vi ställde ner styrkan och fick mycket mindre blixtljus i bilderna. Verkade som de flesta kommer att köra vidare så. En plastmugg är ett bra gratis tillbehör för att sprida ljuset.

Nu kör vi vidare på måndag med sista lektionen.

Bildspel måndag

Bildspel onsdag