Sammanfattning Systemkamera grund lektion 2

Kamerarattens lägen

Dags för andra kvällen med gänget som vill lära sig sin Systemkamera. Nu en större grupp då de som inte kunde vara med första gången nu anslöt. Som vanligt en kort repetition av föregående lektions innehåll. Bra för att få en snabb sammanfattning innan man gå in i det nya.

Lektion 2 innehåll mycket fakta men också förklaringen till varför bilder blir skarpa eller suddiga, ljusa eller mörka. Vi börjar från början. Gröna autoläget kopplar på autopiloten. Du skall och få inte tänka själv. Rikta och tryck av. En stor nackdel är att du inte kan styra om blixten kan användas. Inte heller hur autofokusen/skärpan sätts. Den låser istället knappar och släcker ner i menyerna. Ett läge som jag inte vill ni skall köra vidare med.

P-läget är ett halvautomatiskt läge. Bländare (F-tal) och Slutartid (ex 1/30) sköter kameran inställningar för. Vilka värde du få beror på hur mycket ljus det finns och sedan ställer kameran in talen efter det. I detta läge finns kamerans alla inställningar tillgängliga. Alla knappar och menyer fungerar nu. Här ställer du in blixten själv, om du vill. Tänk på att blixten bara räcker 3 meter så längre bort än så skall du INTE fota med inbyggd blixt. Det är detta läge jag vill att du när kursen är klar skall åtminstone fotografera i.

A läget för Nikon/Sony och Av för Canon är läget där du vill ha kontroll över skärpedjupet, hur långt bakom motivet som du vill att det skall vara skarpt. Tänk inte på huvudmotivet utan det som händer bakom. Skall det vara suddigt eller skarpt? Bra läge för stillastående motiv som exempelvis porträtt, makro, produktbilder. Ställs in med hjälp av F-tal. Vilka du kan ställa in beror på objektivet och inte kameran. Högre F-tal kräver mer ljus. Ställer du in mer än vad ljuset finns för kommer bilden bli mörk. F-tal över 10 är bra för landskap och gruppbilder. Låga F-tal under 10 bra för porträtt, makro eller produkt där man vill sudda ut bakgrunden. Tänk på att F-talet inte är allt. Avstånd till bakgrunden från motivet sudda ut bakgrunden. Vill du sudda ut max zomma du med objektivet så mycket du kan. Tvärtom om du vill ha allt skarpt i bakgrunden, F-tal över 10 motiv nära bakgrund och lite zoom hjälper till. I A/Av läget sköter du F-talet och kameran sköter slutartiden.

sommartider fotokurserSlutartiden är S/Tv på ratten. Ett bra läge för rörliga motiv. I bildspelet finns en bra bild över vad som krävs. 1/30 ex är under en sekund och är vad du behöver för att kunna hålla kameran still och inte ge suddiga bilder för att du skakar. Bildstabilisering gör att denna tid istället blir 1/8, dvs du få bra bilder även i lite mer mörker. Trevligt att alla hade objektiv eller kamera med stabilisering. Så snabbare motiv man fotografera desto bättre slutartid behöver du. 1/400 krävs för fotboll, löpning, cykling etc. Om du i S/Tv läget ställer in för högt tal så kommer bilden bli mörk. Ljuset som finns kanske inte räcker till och då blir det mörka bilder istället. Skruvar du in för låg tid, exempelvis 2″ (2 hela sekunder) så kanske den blir för ljus om ljuset där du fota är för kraftigt. Kvällsbilder och när man vill fota utan blixt är perfekt för långa slutartider som 4-8″ (hela sekunder). I S/Tv läget sköter kameran F-talet, du styr tiden på huvudmotivet.

Bländare och slutare är svårt men ack så viktigt. Det är grunden i fotografering. Vi kommer att fortsätta lite till med detta område under kväll 3. Nu blir det ett uppehåll under vecka 8 men vi ses snart igen. Testa gärna att fotografera tills vi har nästa träff. Skicka frågor om ni har via e-post. Det ingår i kursen.

Bildspelet från kvällen se du här