Sammanfattning Systemkamera grund lektion 1

Praktiska detaljer, megapixlar och gula garantilappen

Dags för 2018 års första gruppkurs. Det var ett litet gäng som anmält sig till Sensus i Kalmar och gruppkursen i Systemkamera. En fotokurs för nybörjaren som vill lära sig sin systemkamera. Nytt upplägg från 2018 är att vi testar att köra fotokurserna i Fototjänster i Kalmars lokaler istället för Sensus egna. Detta för att få mer utrymme, flexiblare tider och mer prylar på plats att visa.

Under lektion 1 fattades tre personer. Två av dem har aviserat att de kommer lektion 2. Jag se fotokursen som en kurs mer än en sammankomst som jag vet finns hos vissa studiocirklar. Som en elev en gång sa. Bra att du säger lektion och lägger upp det som i skolan. vill inte ha en ”sitta i ring kurs” utan en röd tråd. Det är därför jag skriver lektion även om det till skillnad mot skolan inte finns betyg, prov eller kvarsittning…

Första träffen blir det lite lugnare. En del formalia och tanken är att mjukstarta. Det kommer att bli mer övningar och fakta redan från träff 2. Vi han dock gå igenom vilka olika kameror som finns på marknaden. Fickkamera, mobil, systemkamera, semiproffs osv. Samtliga på kursen hade dock en systemkamera, en kamera där man kan byta objektiv och där det finns en blixtsko för extern blixt. Det finns en relativt ny variant av systemkamera, den spegellösa som en elev hade. Dessa har ingen fysisk spegel som fälls upp och kan på elektroniskt väg hantera ljuset. Dessa kameror är mindre och har för och nackdelar mot en traditionell systemkamera.

Canon och Nikon har ca 90 % av marknaden. Resterande delar på resten där Sony ligger trea. Det är lättare att få hjälp, laga, köpa tillbehör etc till en kamera som är Canon eller Nikon. Dessa två märken har oftast bäst snittbetyg i tester.Systemkamera

Vi tittade på hur en kamera är uppbyggd. Vad som skiljer en billig och en dyr kamera. Snabbare, bättre skärm, fler knappar/rattar, vädertätad med mera. Framför allt är en dyrare modell snabbare att sätta skärpan. Viktigt för den som fotografera rörliga bilder. Naturfotografer klarar sig långt med en billigare modell. Samma med den som fotografera porträtt.

Sandisk är stora på minneskort. Snabbt minneskort viktigt vid seriebildstagning och filmning. SD kort vanligast idag och alla på kursen hade ett sådant. Vi kollade på låsfunktionen på minneskortet. Batteriet räcker 500-1000 bilder. Köp alltid originalbatteri. Kameran gå ner i viloläge efter ca 1 minut. Batteriet håller strömmen i batteriet i månader vid påslagen kamera.

Antal megapixlar i kameran kan ställas in för varje bild. Ställ in många megapixlar om ni skriver ut jätteutskrifter och se på den på nära håll eller beskär bort mycket i datorn. Bildskärm och vykort kräver endast 2 mp, A4 ca 6 mp. Ställt alltid in kvalit´n på fin men justera megapixlar efter ändamålet.

Vid köp av kamera tänk på att kolla vad garantin gäller. Olika zoner i världen. Händer något vill man reparera den i Sverige och inte Asien. Använd gärna HDMI sladd och koppla kameran till TV för att se bilderna tillsammans med andra.

Systemkameran har större sensor (fyrkanten) än fick och mobilkameran. Därför är systemkameran överlägsen vid dåligt ljus då pixlarna i en Systemkamera är större än i ex mobilen. Den är också ca 5 gånger snabbare vid bildtagning.

En kameraväska skall alla ha. Gärna vattentät. En putsduk ett måste. Kolla era objektiv mot smuts! En fjärrkontroll och ett litet bordstativ trevliga tillbehör. En kortläsare ett måste. Använd inte sladd då den sliter ut den dåliga gummiluckan och fukt kommer in. Garantin gäller inte för fuktskador.

Jag kommer vara på plats ca 17:30 så vill någon komma in tidigare så ring 070-669 13 33 så kommer jag och öppna. Bra om man har egna frågor på något man inte hängde med på.

Bilderna vi gick igenom kan ni se på länken nedan.

Bildspel